KLAR TIL START som stu
I KLAR TIL START som stu foregår hele uddannelsen eller en del af den i en privat virksomhed. Du følges med en vejleder, som giver støtte og hjælper dig med at lære, hvordan du indgår på en arbejdsplads, og hvilken type arbejdsopgaver der passer til dig. Det giver dig mulighed for at gå direkte i job efter din stu!
Skræddersyet forløb
KLAR TIL START som stu kan bygges op på forskellige måder. Den kan udgøre noget af – eller hele uddannelsen på stu’en, og kan tages selvstændigt eller i kombination med undervisning på et uddannelsessted.
Vi sammensætter gerne et helt individuelt forløb til dig ud fra interesser og ønsker til, hvor meget skolegang fx skal fylde i forhold til jobtræning i virksomheden. Typisk lander det på en variant af disse to modeller:
- KLAR TIL START som rent stu-tilbud, hvor kommunen visiterer eleven til KLAR TIL START som et stu-forløb, der udelukkende finder sted på en KLAR TIL START-træningsvirksomhed.
- KLAR TIL START integreret i stu-skoletilbud, hvor KLAR TIL START er en integreret del af hele stu-institutionens tilbud. Det kan enten være i form af, at undervisningsforløbet kombineres med KLAR TIL START-forløb, eller ved at eleven først har et undervisningsforløb på uddannelsestilbuddet og derefter afslutter KLAR TIL START i en træningsvirksomhed.
STU-mål i KLAR TIL START
Vi fokuserer på, at den unge i sin tid som elev og KLAR TIL START-kandidat får personlige, sociale og faglige kompetencer til et så selvstændigt liv som muligt – som herre i eget hus, samfundsborger og i arbejdsfællesskaber.
I hverdagen på jobbet perspektiverer KLAR TIL START-vejlederen situationer og ytringer (fra den unge eller andre). Eleven kan derefter alene eller sammen med vejlederen reflektere over situationen og øge sin viden og sociale forståelse.
Den almindelige snak mellem kollegaer på en arbejdsplads om det, der aktuelt rører sig i medierne, er også en del af hverdagen for en kandidat i KLAR TIL START. Her er vejlederens opgave at bringe emner op eller uddybe og perspektivere emner, andre ytrer sig om, for på den måde at gøre samtalen tilgængelig for den unge. På den måde udvides den unges viden og indsigt i samfundsforhold.
Færdighederne til at bo selv med oprydning og rengøring trænes i praksis på virksomheden. Der øves selvstændighed i at håndtere de mange situationer, der opstår, når man færdes i det offentlige rum og på en arbejdsplads (som fx kontakt til det offentlige, køreplaner, befordringsgodtgørelse osv.).
Den almene del af stu’en er i KLAR TIL START-forløbet ikke afgrænsede, skemalagte aktiviteter, men en integreret del af hverdagen. Eleven stifter bekendtskab med alle de elementer, der er en del af almindelig, daglig livsførelse: Sund kost, motion, økonomi, hyggelige samvær og meget andet. Den almene del er med til at udvikle den generelle arbejdsevne og generel, øget selvstændighed. Den er dermed en vigtig del af KLAR TIL START -forløbet for STU-eleven.