Kommunen visiterer borgeren til KLAR TIL START. Det kan ske via bl.a. LAB (lov om en aktiv beskæftigelsesindsats), Serviceloven eller som STU (lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov).
Kandidaten begynder i KLAR TIL START med et 12-ugers observationsforløb, hvor hans/hendes KLAR TIL START-vejleder med baggrund i en række udvalgte arbejdsopgaver i gradvist stigende kompleksitet foretager en afprøvning og vurdering af kandidatens faglige og personlige kompetencer og potentiale.
Dette sker med inddragelse af kandidaten selv. Ud fra dette planlægger vejlederen i samarbejde med nærmeste leder på virksomheden det efterfølgende udviklingsforløb. Inden for en ramme, som kandidaten trives i, og som kommunen vurderer er relevant, defineres realistiske mål i forhold til arbejdsområder, beskæftigelsesgrad og forløbets varighed.
Ved afslutningen af observationsforløbet drøftes planen med kandidaten og kommunen samt evt. forældre og støtteperson og beskrives i en statusrapport.
I uge 12 mødes kandidat, sagsbehandler/uddannelsesvejleder og KLAR TIL START-vejleder til et afklaringsmøde med udgangspunkt i statusrapporten. Her aftales det videre forløb samt varigheden af dette.
Kandidaten overgår nu til udviklingsforløbet, hvor han/hun sidemandsoplæres af sin KLAR TIL START-vejleder i de konkrete aftalte arbejdsopgaver. Opgaverne kan naturligvis justeres, hvis udviklingen taler for det. Sideløbende udvikles kommunikative og sociale kompetencer, ligesom selvstændigheden udvikles, så kandidaten efterhånden samspiller direkte med arbejdspladsens leder og medarbejdere. Man modtager ikke løn, mens man deltager i KLAR TIL START-forløbet.
Hver tredje måned udarbejder vejlederen status og progressionsskemaer, som sikrer kandidaten og kommunen et gennemskueligt indblik i kandidatens forløb og udvikling. Kandidaten afprøves ift. arbejdstid for at belyse hans/hendes maksimale arbejdstid i en kontinuerlig ansættelse, under hensyntagen til at han/hun skal have overskud til husførelse, socialt liv, afslapning etc. Der udarbejdes dokumentation af arbejdsevne med beskrivelse af arbejdsopgaver, selvstændighedsgrad, skånebehov, arbejdstid, arbejdseffektivitet mv. i forhold til vedkommendes fremtidige ansættelsesforløb og med fokus på at sikre en varig ansættelse.
Kandidaten afslutter KLAR TIL START, og vejlederen leverer en afsluttende rapport med dokumentation for det gennemgåede forløb samt kandidatens jobmæ ssige afprøvning, kompetencer og aktuelle beskæftigelsesgrad.
Rapporten indeholder desuden retningslinjer for overgangen til jobbet og et evt. udslusningsforløb samt anbefalinger til et evt. efterværn efter ansættelsen.
Afsluttende møde med kandidat, jobcenter/ kommune, arbejdsgiver og KLAR TIL START.
Her indgås på baggrund af den afsluttende rapport aftale om ansættelsesforhold, timetal, arbejdseffektivitet mv.
Overgangen til jobbet er ofte relativt ukompliceret, når kandidaten overgår til ansættelse på det arbejdssted, hvor hele forløbet har fundet sted. Såfremt ansættelsen er på et andet arbejdssted i virksomheden, vil der typisk være behov for et forløb med introduktion til transport, kolleger mv. på ansættelsesstedet.
Evt. ventetid på den kommunale fleksjobgodkendelse eller lignende sagsbehandling kan forlænge udslusningsperioden.
De udarbejdede retningslinjer for overgang til job er en afgørende betingelse for en god start i ansættelsen og et varigt ansættelsesforhold
Kandidaten har første arbejdsdag i sit nye job.
Vi vil meget gerne fortælle mere om KLAR TIL START.
Har du spørgsmål, så udfyld kontaktformularen. Så vil jeg eller den medarbejder, som bedst kan hjælpe, vende tilbage med svar.
Det gælder både, hvis du selv eller nogen i din familie er interesserede i KLAR TIL START, og hvis du er kommune eller virksomhed, som gerne vil høre om dine muligheder for at deltage i projektet.
Udfyld formularen nedenfor og så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt for at besvare din henvendelse.
En sikker vej til job for mennesker med autisme og autismelignende træk.
44 32 66 12
22 77 14 11
info@klartilstart.dk
sikkermail@unges.dk
Lerhøj 7, 2880 Bagsværd
30918576
© 2024 Klartilstart – Designet af Aveo web&marketing